Λέξημα / Λογοτεχνικά περιοδικά / INDEX - τεύχος 1οΑνώνυμος επισκέπτης
Λογοτεχνικά περιοδικά Νεότερο Παλαιότερο
'Αρθρο #646 | Αποστολή από ?????? |
   Πεμ 1 Ιούν 2006 
INDEX - τεύχος 1ο
INDEX, το πρώτο δωρεάν μηνιαίο περιοδικό για το βιβλίο. Λίγα λόγια για την ύλη του περιοδικού και ένα ενδιαφέρον άρθρο για τη γλώσσα.


Το index, ένα νέο μηνιαίο περιοδικό για το βιβλίο, έκανε πρόσφατα την εμφάνισή του, φέρνοντας νέα πνοή με την δωρεάν διάθεση και το βήμα που δίνει στους αναγνώστες. Στις σελίδες του, εκτός από παρουσιάσεις βιβλίων, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα του χώρου δίνεται βήμα στους αναγνώστες να παρουσιάσουν αγαπημένα τους βιβλία.
Με χαρά είδαμε σελίδα αφιερωμένη στην μπλογκόσφαιρα, αλλά και γνωστά μας πρόσωπα, από την διαδικτυακή κοινότητα, να συμμετέχουν στις παρουσιάσεις αναγνωστών με κείμενά τους.

Από το πρώτο τεύχος αναδημοσιεύουμε το άρθρο, του Μaurizio de Rosa, για το Σύγχρονο Γλωσσικό και Λογοτεχνικό τοπίο, τα στοιχεία επικοινωνίας του περιοδικού και τα σημεία διανομής του.




     Γλωσσικές περιπέτειες
Το Σύγχρονο Γλωσσικό και Λογοτεχνικό τοπίο

Ο Μaurizio de Rosa, Ιταλός γέννημα θρέμμα, σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στην Ιταλία, στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου και κάνει βουτιά στα βαθιά νερά του γλωσσικού ζητήματος.
Ποια γλώσσα μιλούν οι… ομιλούντες και σε ποια γλώσσα γράφουν οι… γράφοντες.


Η «λόγια» , η «δημοτική», η «Κοινή Νέα Ελληνική».

Στο τέλος της δεκαετίας του '70 προς τις αρχές της δεκαετίας του '80, με την επίλυση, ακόμη και από νομικής και συνταγματικής πλευράς, του γλωσσικού ζητήματος, ένα καινούριο κεφάλαιο άνοιξε στη μακραίωνη ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Από τότε, και για πρώτη φορά ύστερα από πολλούς αιώνες, οι ομιλούντες και οι γράφοντες την ελληνική γλώσσα είχαν στη διάθεσή τους ένα ενιαίο γλωσσικό εργαλείο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι γλωσσολόγοι μιλούν πλέον για Κοινή Νέα Ελληνική γλώσσα (ΚΝΕ), εννοώντας το τέλος των διαχωριστικών γραμμών του παρελθόντος μεταξύ λόγιας (ή «γραπτής» ή «καθαρευουσιάνικης») και δημοτικής (ή «προφορικής» ή «λαϊκής») παράδοσης, και τη συνείδηση, η οποία εμφανίζεται ιδίως μεταξύ των νεοτέρων, ότι η ελληνική γλώσσα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ενιαίο φαινόμενο, η λειτουργία του οποίου χαρακτηρίζεται όχι από την παρουσία κανόνων αλλά, αντίθετα, από την απουσία τους. Δεν είναι της ώρας να διηγηθούμε για πολλοστή φορά αυτή την ιστορία που ανάγεται από την εποχή της Δευτέρας Σοφιστικής, μια που είναι γνωστή σε όλους. Ενδιαφέρον έχει, όμως, να δούμε πώς οι νέοι πεζογράφοι (η ποίηση διέπεται από άλλες παραμέτρους) αντιμετωπίζουν τη νέα πραγματικότητα, και τη διεύρυνση των οριζόντων της ελληνικής γλώσσας. Κατ' αρχάς, σύμφωνα με την κοινή εκδοχή, το γλωσσικό ζήτημα έληξε το 1974, με την καθιέρωση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσας του Κράτους και την κατάργηση της καθαρεύουσας. Φυσικά, στο λογοτεχνικό πεδίο, το γλωσσικό ζήτημα είχε λήξει προ πολλού. Στην ποίηση από την εποχή του Διονυσίου Σολωμού, και στην πεζογραφία από την εποχή του Ψυχάρη.


Ο Εμμανουήλ Ροΐδης, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και ο Ανδρέας Εμπειρίκος, οι «σύγχρονοι» της καθαρεύουσας.

Από τα πολλά μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί στην καθαρεύουσα μεταξύ 19ου και 20ού αιώνα, μόνο η Πάπισσα Ιωάννα του Εμμανουήλ Ροΐδη και τα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη διαβάζονται ακόμα από τους σύγχρονους. Η αντοχή στο χρόνο των έργων αυτών αποτελεί την απόδειξη ότι το ναυάγιο των υπόλοιπων έργων δεν οφείλεται αποκλειστικά στο γλωσσικό εργαλείο με το οποίο έχουν γραφτεί, αλλά πιο πολύ οφείλεται στο ιδεολογικό πλαίσιο που συνοδεύει τη χρήση του συγκεκριμένου γλωσσικού εργαλείου. Ίσως, αν υπήρχαν περισσότεροι μάστορες της καθαρεύουσας όπως οι προαναφερθέντες συγγραφείς, σήμερα τα γλωσσικά πράγματα στην ελληνική λογοτεχνία να ήταν διαφορετικά. Πιο πρόσφατα, στην καθαρεύουσα έχει γράψει ο Εμπειρίκος - αναφέρομαι στο μυθιστόρημά του Ο Μεγάλος Ανατολικός. Εδώ, όπως και στο Ροΐδη, η καθαρεύουσα εξυπηρετεί τις ανάγκες μίας χλευαστικής και ειρωνικής διάθεσης, που βρίσκει στο δίπολο «λόγια γλώσσα» - «υπόθεση ευτελή»  τον κυρίαρχο τρόπο έκφρασης της.


Ευγένιος Αρανίτσης, Αλέξης Πανσέληνος και «μεταμοντέρνα» αισθητική.

Από το 1974 και μετά όμως (περίοδος που, με βάση την πολιτική ιστορία, ονομάζεται «μεταπολίτευση»), το πλαίσιο αναφοράς αλλάζει άρδην. Η επίλυση του γλωσσικού ζητήματος συνεπάγεται νέα ζητήματα, που συναντιούνται με την αισθητική του μεταμοντέρνου, σύμφωνα με την οποία σημαντικό μέρος της λογοτεχνικής δημιουργίας είναι η ίδια η πράξη και διαδικασία της γραφής, και ο συγγραφέας γίνεται ήρωας του βιβλίου του, όπως στο Λεπτομέρειες για το τέλος του κόσμου του Ευγένιου Αρανίτση και Η μεγάλη πομπή του Αλέξη Πανσέληνου.
Επίσης, η μεταμοντέρνα αισθητική πρεσβεύει τη διάλυση των διαχωριστικών γραμμών μεταξύ πολιτισμών, τεχνοτροπιών, λόγιου και λαϊκού στοιχείου. Η απώλεια του θεματικού, ιδεολογικού, άρα και γλωσσικού, κέντρου, για λόγους εξωγενείς και εσωγενείς ανοίγει έτσι νέους ορίζοντες στους έλληνες λογοτέχνες, ή μάλλον ξανανοίγει τους ορίζοντες που είχε ήδη ανοίξει ο Καβάφης - ο οποίος, διόλου τυχαία, ανάγεται σε παγκόσμιο θρύλο ακριβώς τα τελευταία τριάντα χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι η γλώσσα γίνεται εργαλείο ανοιχτό σε διάφορες επιδράσεις, γεγονός το οποίο, στην περίπτωση της ελληνικής, συνεπάγεται μεταξύ άλλων την ανάσταση (αλλά είχε πεθάνει ποτέ;) της καθαρεύουσας κάτω από το νέο ερμηνευτικό πρίσμα.


«Τάξη και αναρχία επί Όθωνος» και   «Θερινή καταιγίδα». Το δίπολο καθαρεύουσα/ δημοτική μεταμοντέρνας αφήγησης.

Ο ορισμός αυτός συνάδει με τον χαρακτήρα των Ιστοριών του. Αυτές δεν είναι άλλο παρά ασκήσεις ύφους που διεξάγονται στο αισθητικό επίπεδο, καθώς και στο γλωσσικό, δηλαδή εδώ έχουμε την ταυτόχρονη χρήση της λόγιας και δημοτικής γλωσσικής παράδοσης. Έτσι, το κείμενο που φέρει τον τίτλο Τάξη και αναρχία επί Όθωνος είναι «συντεταγμένο» στο άκρον άωτον της καθομιλουμένης, ενώ το κείμενο με τον τίτλο Θερινή καταιγίδα είναι εμπνευσμένο από τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη.
Στην καθαρεύουσα έχει γραφτεί επίσης το κείμενο Πώς εβ, το οποίο μιμείται τη γλώσσα των εφημερίδων στα χρόνια του Όθωνα, δηλαδή τη χρυσή εποχή, τρόπον τινά, της καθαρεύουσας. Την ατμόσφαιρα άλλων εποχών προσπαθεί επίσης να αναπλάσει και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος στο μυθιστόρημά του Αγιογραφία. Το βιβλίο είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο -από τον ίδιο τον ήρωα- σε μία γλώσσα που αναμιγνύει λόγια και δημοτικά στοιχεία, δηλαδή την υπηρεσιακή καθαρεύουσα, όπως χαρακτηρίστηκε από ορισμένους κριτικούς, των ημιμαθών εκείνης της εποχής. Την ειρωνεία και το χιούμορ επιδιώκει επίσης ο Ανδρέας Στάικος στο θεατρικό έργο του Καπνοκράτωρ. Εδώ, ο γλωσσικός αρχαϊσμός έρχεται σε αντιδιαστολή με την ηθική και οικονομική παρακμή των ηρωίδων, και εξυπηρετεί την ανάγκη του συγγραφέα να σκιαγραφεί τη γοητευτική ατμόσφαιρα περασμένων εποχών.


Αλέξανδρος  Ασωνίτης:
Η συνείδηση της αιωνιότητας και η ωριμότητα της Ελληνικής γλώσσας.


Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα γλωσσικά πειράματα των τελευταίων ετών, όμως, πραγματοποιείται από τον Αλέξανδρο Ασωνίτη στο μυθιστόρημά του Λάλον ύδωρ. Το γλωσσικό εργαλείο με το οποίο το βιβλίο έχει γραφτεί είναι ουσιαστικά μία αρχαϊζουσα γλώσσα, με πολλές εξαιρέσεις και ασυνέπειες, καθώς και τύπους αδόκιμους και στην καθαρεύουσα και στη δημοτική και στην αρχαία Ελληνική γλώσσα (π.χ. «ορούσα» αντί «εώρων» ο παρακείμενος του αρχαίου ρήματος «οράω», που χρησιμοποιείται αντί  του «βλέπω»). Δίπλα στον γλωσσικό αρχαϊσμό, βρίσκουμε εξάλλου πολλές εκφράσεις στα αγγλικά (ο ήρωας του βιβλίου μεγάλωσε και ζει στο Λονδίνο), και αποσπάσματα από έργα αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, και το αποτέλεσμα είναι ένα τεχνητό ιδίωμα, που δεν καταφέρνει, όμως, να γίνει αποτελεσματικό εκφραστικό μέσο: και αυτό αποτελεί οπωσδήποτε μία από τις αδυναμίες του βιβλίου.
Πάλι ο Ασωνίτης, όμως, μας έδωσε το 1999 ένα από τα πιο σημαντικά έργα της Ελληνικής πεζογραφίας της μεταπολίτευσης: το μυθιστόρημα Η συνείδηση της αιωνιότητας. Εδώ, η σύγχρονη Ελληνική γλώσσα κατακτάει την ωριμότητά της καταργώντας τα όρια μεταξύ λόγιας και δημοτικής παράδοσης, και αναδεικνύεται ως εκφραστικό μέσο ευέλικτο και αποτελεσματικό. Η γλώσσα παύει να είναι πεδίο ιδεολογικής μάχης και μετατρέπεται σε αιχμηρό εργαλείο αισθητικής και φιλοσοφικής αναζήτησης, που χαρακτηρίζεται από στερεότητα και ρωμαλεότητα.


Κωνσταντίνος Τζαμιώτης, Χρήστος Χρυσόπουλος, Νίκος Βλαντής…
Oι στιλίστες της γλώσσας.


Εξίσου στέρεος και ρωμαλέος είναι και ο λόγος του Κωνσταντίνου Δ. Τζαμιώτη στα μέχρι τώρα τρία βιβλία του. Ο συγγραφέας αναμετριέται συνεχώς με τους μεγάλους κλασικούς της Ευρωπαϊκής και Ελληνικής λογοτεχνίας, με τους μάστορες του λόγου που αναγνωρίζει ως συνομιλητές του, και προβάλλει το ανάστημά του αξιοποιώντας χωρίς τερτίπια το βάθος, συγχρονικό και διαχρονικό, της Ελληνικής γλώσσας.
Συνομιλητής των κλασικών της Ευρωπαϊκής λογοτεχνίας είναι επίσης ο αποκαλούμενος, από την κριτική, «στιλίστας της γλώσσας», Χρήστος Χρυσόπουλος. Για τον Χρυσόπουλο, η γλώσσα κατέχει εξέχουσα σημασία, εφόσον είναι το πεδίο όπου συναντιούνται και συμπυκνώνονται ο λόγος, η σκέψη, οι εμπειρίες και η ιστορία των συγγραφέων. Το μέτρο είναι το κύριο χαρακτηριστικό του. Τη γλώσσα των ηλεκτρικών υπολογιστών, του Διαδικτύου, αλλά και της νεολαίας, βρίσκουμε στα βιβλία του Νίκου Βλαντή. Ο Βλαντής μιμείται την αργκό της νεολαίας και των προγραμματιστών με τρόπο αβίαστο, φυσικό, μη παραβιάζοντας ποτέ τους χαρακτηριστικούς κανόνες της Ελληνικής γλώσσας. Και οι τέσσερις περιπτώσεις συγγραφέων για τις οποίες έχει γίνει μνεία μέχρι τώρα αποδεικνύουν ότι οι νέοι συγγραφείς (ο καθένας με τον τρόπο του φυσικά) αντιλαμβάνονται την ιστορία της Ελληνικής γλώσσας στο σύνολό της, χωρίς τις διακρίσεις και τα κολλήματα του παρελθόντος, χωρίς αυτό να συνεπάγεται μία «νεοσυντηρητική» ή «νεοκαθαρευουσιάνικη» στάση, διότι οι νέοι συγγραφείς ξέρουν πολύ καλά ότι μία γλώσσα ισχυρή δεν φοβάται την επαφή της με άλλες γλώσσες και με διαφορετικά εκφραστικά επίπεδα.


Η γενιά του '80 και η «αστική ηθογραφία».

Η ελευθερία απέναντι στη γλώσσα είναι εμφανής, επίσης, στα βιβλία της Λένας Διβάνη. Η συγγραφέας αξιοποιεί τη γλώσσα των λαϊφστάιλ περιοδικών και των Μ.Μ.Ε. για να περιγράψει κατά προτίμηση γυναίκες κοντά στα σαράντα, οι οποίες βιώνουν το βραχυκύκλωμα που προκαλεί η απόσταση ανάμεσα στα όνειρα της πατροπαράδοτης τάξης πραγμάτων και το βαρύ τίμημα της πολυπόθητης χειραφέτησης. Η συγγραφέας αγαπάει πολύ τον προφορικό λόγο, που συνεχίζει να έχει πιστούς οπαδούς στην Ελληνική λογοτεχνία, σε μία αναβαθμισμένη, όμως, και εκσυγχρονισμένη εκδοχή. Είναι ο καθημερινός λόγος του μέσου ανθρώπου, του καταναλωτή, μεταξύ άλλων αγαθών, πολιτιστικών προϊόντων. Πολλοί άλλοι νέοι συγγραφείς κινούνται στα πλαίσια αυτής της «αστικής ηθογραφίας», της οποίας τα πρώτα δείγματα (στη μεταπολεμική λογοτεχνία) βρίσκουμε στα βιβλία του Μένη Κουμανταρέα. Πιο κοντά στον Κουμανταρέα είναι η γενιά του '80, τα βιβλία του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, π.χ., ή του Άρη Σφακιανάκη, καθώς και της Σώτης Τριανταφύλλου και του Πέτρου Τατσόπουλου. Γνήσια τέκνα της μεταπολίτευσης, της αποπολιτικοποίησης της δεκαετίας του '80. Στη γενιά του '80 ανήκει και η Μαρία Κυριάκη, που επιλέγει τη γλώσσα της μοναξιάς, της αστικής αλλοτρίωσης, για να περιγράψει τις αλλαγές των τελευταίων τριάντα χρόνων.


Χρήση τοπικών διαλέκτων και έντονος προφορικός λόγος.
«Γυναικεία Λογοτεχνία».


Τα τελευταία χρόνια, η διεύρυνση των γεωγραφικών και πολιτικών οριζόντων της Ελλάδας, μαζί με την ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος του Ελληνισμού την εποχή της παγκοσμιοποίησης, αποτέλεσε την αφορμή μία ομάδα συγγραφέων να αξιοποιήσουν το πετυχημένο σχήμα του ιστορικού μυθιστορήματος για να διηγηθούν ιστορίες από το παρελθόν, ως επί το πλείστον από εποχές όπου το ελληνικό στοιχείο κυριαρχούσε στα Βαλκάνια, στα παράλια της Μικράς Ασίας και στην Αίγυπτο. Η πιο σημαντική μορφή του σύγχρονου ιστορικού μυθιστορήματος είναι η Ρέα Γαλανάκη. Στα βιβλία της, υιοθετεί μία γλώσσα με έντονες ποιητικές αποχρώσεις με σκοπό να φωτίζει αντιφατικές προσωπικότητες. Κινείται στα όρια μεταξύ ποιητικού και πεζού λόγου, όπως είπαμε, ανοίγοντας έτσι έναν δρόμο που πολλοί (και πολλές) θα ακολουθήσουν.
Σε τελείως διαφορετικά πεδία κινούνται τα βιβλία του Νίκου Θεμέλη και το ευπώλητο της Μάρας Μεϊμαρίδη, Οι μάγισσες της Σμύρνης. Ιστορικά μυθιστορήματα με φόντο, σε γενικές γραμμές, περιοχές όπου ήταν σημαντική η παρουσία του Ελληνισμού (τη Σμύρνη, τη Μικρά Ασία, την Τεργέστη) και περιέχουν πολλά τοπικά γλωσσικά στοιχεία. Μία διαφορετική κατεύθυνση εκφράζεται από συγγραφείς όπως ο Σωτήρης Δημητρίου και η Ιωάννα Καρυστιάνη. Ο Δημητρίου επιλέγει τον δρόμο της ηθογραφίας όπως την ξέρουμε από τον Παπαδιαμάντη, τον Βυζηινό, κ.λπ. Η γλώσσα ακολουθεί πιστά τις προθέσεις αυτές: πολλά τοπικά στοιχεία, χρήση της ηπειρωτικής διαλέκτου και έντονος προφορικός λόγος. Σε διαφορετικό επίπεδο, πιο ανοιχτό στις προκλήσεις του ευρέος κοινού, βρίσκονται τα βιβλία της Ιωάννας Καρυστιάνη, και ειδικά η Μικρά Αγγλία. Και εδώ, την τιμητική του έχει ο προφορικός λόγος, το τοπικό στοιχείο, τα γνωρίσματα των μικρών και κλειστών κοινωνιών που προσπαθούν να επιζήσουν στη λαίλαπα του σύγχρονου κόσμου. Απηχούν μορφές και στοιχεία της λεγόμενης «γυναικείας γραφής».
Εν κατακλείδι: από αυτή την ανασκόπηση της ελληνικής λογοτεχνίας κάτω από το πρίσμα των γλωσσικών αλλαγών, έτσι όπως αποτυπώνονται σε πρόσφατα έργα καταξιωμένων Ελλήνων συγγραφέων, συμπεραίνουμε ότι η σύγχρονη ελληνική, τριάντα χρόνια μετά τις μεγάλες γλωσσικές μεταρρυθμίσεις της μεταπολίτευσης, παρουσιάζει έναν έντονο πλουραλισμό και πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις, που αποδεικνύουν την ευρωστία της και την ικανότητά της να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις των καιρών. Η γλωσσική ανεπάρκεια που συχνά, και όχι μόνο στην Ελλάδα, παρατηρείται σε όλο και μεγαλύτερες ομάδες πληθυσμού, είναι πραγματικό και σύνθετο φαινόμενο, που δεν μπορούμε να αναλύσουμε τώρα. Μένει όμως, στο λογοτεχνικό επίπεδο, μία ποικιλία εμπειριών και ευαισθησιών που αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, το καλύτερο και πιο θετικό μέρος του σύγχρονου γλωσσικού και λογοτεχνικού τοπίου.


            ------------------------


INDEX : στοιχεία επικοινωνίας

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ INDEX
Κολωνού 12 - 14, 104 37, Αθήνα
Τηλ : 210 5226609
e-mail : info@indexmag.gr



INDEX : σημεία διανομής

          ΑΤΤΙΚΗ
ΑΠΟΠΕΙΡΑ • ΝΑΥΑΡΙΝΟΥ 18, ΑΘΗΝΑ | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ • ΚΥΠΡΟΥ 26, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΡΕΥΝΩΝ • ΒΑΣ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 48, ΑΘΗΝΑ | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΟΔΥΣΣΕΑΣ • ΣΤΟΑ ΒΙΒΛΙΟΥ, ΠΕΣΜΑΖΟΓΛΟΥ5, ΑΘΗΝΑ | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΙΩΝ • ΣΟΛΩΝΟΣ 85, ΑΘΗΝΑ | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣ • ΣΟΛΩΝΟΣ 60, ΑΘΗΝΑ | ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ • ΣΚΡΑ 97-99, ΚΑΛΛΙΘΕΑ | ΒΙΒΛΙΟΤΟΠΙΑ • ΛΑΖΑΡΑΚΗ 21-23, ΓΛΥΦΑΔΑ . 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 9, Ν. ΣΜΥΡΝΗ . ΠΑΤΗΣΙΩΝ 126, ΑΘΗΝΑ . ΕΘΝ. ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΣ 23, ΠΕΙΡΑΙΑΣ | ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ • ΣΟΛΩΝΟΣ 114, ΑΘΗΝΑ | ΓΡΑΦΗ • ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ 121, ΧΟΛΑΡΓΟΣ | ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ • ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 17, ΑΘΗΝΑ . ΔΑΒΑΚΗ 3-5, ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ . ΛΑΖΑΡΑΚΗ 27, ΓΛΥΦΑΔΑ . ΛΕΩΦ. ΚΗΦΙΣΙΑΣ 294, ΨΥΧΙΚΟ . ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 39, ΑΘΗΝΑ . ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ 2, Ν. ΣΜΥΡΝΗ . ΣΙΝΩΠΗΣ 2, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ . ΘΗΒΩΝ 228, ΑΓ.ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΕΝΤΗΣ . ΓΡΑΒΙΑΣ 6, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ . ΠΑΝΑΓΙΤΣΑΣ 3, ΚΗΦΙΣΙΑ . ΝΙΚΗΣ 20, ΑΘΗΝΑ . ΕΡΥΘΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ 6, ΜΑΡΟΥΣΙ . ΚΑΛΛΙΓΑ 31, ΦΙΛΟΘΕΗ .  ΛΕΩΦ.ΚΗΦΙΣΙΑΣ 268, ΚΗΦΙΣΙΑ | NEWSSTAND ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ • ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 41, ΑΘΗΝΑ | ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ • ΤΡΙΤΩΝΟΣ 47, ΠΑΛ. ΦΑΛΗΡΟ  | ΕΠΙΚΑΙΡΑ • ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗ 41, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ • ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ 3, ΑΓ.ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ | ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ • ΒΑΣ. ΚΩΝ/ΝΟΥ 8, ΧΑΛΑΝΔΡΙ | ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΗ ΣΤΟΑ • ΒΑΣ. ΚΩΝ/ΝΟΥ 11, ΧΑΛΑΝΔΡΙ | ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ • ΓΡΑΜΜΟΥ 40, ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ | ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ • ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ 77, ΙΛΙΟΝ | ΤΟ ΘΕΜΑ • Π. ΤΣΑΛΔΑΡΗ 30, ΒΥΡΩΝΑΣ . ΚΥΠΡΟΥ 6 & ΦΡΥΝΗΣ, ΒΥΡΩΝΑΣ . ΦΙΛΟΛΑΟΥ 62 & ΕΚΦΑΝΤΙΔΟΥ, ΠΑΓΚΡΑΤΙ | ΙΑΝΟΣ • ΣΤΑΔΙΟΥ 24, ΑΘΗΝΑ  | ΚΑΝΑΚΗ • ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ 2-4, ΑΘΗΝΑ | ΚΟΡΑΗΣ • ΒΑΣ. ΚΩΝ/ΝΟΥ 6, ΧΑΛΑΝΔΡΙ | λεμονι • ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝ 22, ΘΗΣΕΙΟ | ΜΙΚΡΟΣ ΚΟΡΑΗΣ • ΠΑΠΑΓΟΥ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ , ΧΑΛΑΝΔΡΙ  | ΝΑΤΣΗΣ • ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΤΙΚΑ & ΧΡ. ΣΜΥΡΝΗΣ, ΡΑΦΗΝΑ | ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ • ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 8, ΑΘΗΝΑ | ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ • ΣΤΟΥΡΝΑΡH 35, ΑΘΗΝΑ . ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ 37, ΑΘΗΝΑ . ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΣ 55, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ . ΑΝΔΡ.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ 35, ΜΑΡΟΥΣΙ, «THE MALL» . ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 37, ΑΘΗΝΑ | ΠΑΤΑΚΗΣ • ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ 65, ΑΘΗΝΑ | ΠΑΡ' ΗΜΙΝ • ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ 11Α, ΑΘΗΝΑ | ΠΟΛΙΤΕΙΑ • ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ 1, ΑΘΗΝΑ  | ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΟ • ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 159, Ν. ΕΡΥΘΡΑΙΑ | ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΑΓΚΥΡΑ • ΣΟΛΩΝΟΣ 124, ΑΘΗΝΑ | ΠΟΤΑΜΟΣ • ΣΚΟΥΦΑ 32, ΚΟΛΩΝΑΚΙ | ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ • ΕΥΒΟΙΑΣ & ΒΟΙΩΤΙΑΣ 1, Κ. ΧΑΛΑΝΔΡΙ | ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ • ΓΡΑΒΙΑΣ 3-5, ΑΘΗΝΑ | ΡΟΚΚΑΣ • ΒΑΡΝΑΛΗ & ΓΚΙΝΟΣΑΤΗ 60, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ | ΤΣΑΜΑΝΤΑΚΗ • ΚΑΡΑΟΛΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 32, ΠΕΙΡΑΙΑΣ | ΦΑΚΙΝΟΣ • Ν. ΠΛΑΣΤΗΡΑ 8, ΜΑΡΟΥΣΙ | ΦΛΩΡΑΣ • ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 59, ΑΘΗΝΑ . ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΟΥ 14, ΠΛ. ΕΘΝ. ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΣ, ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ . ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ 4, ΠΛΑΤΕΙΑ ΔΟΥΡΟΥ, ΧΑΛΑΝΔΡΙ . ΜΙΛΤΙΑΔΟΥ 16 και ΡΟΔΟΥ, ΜΑΡΟΥΣΙ . ΣΤ. ΣΑΡΑΦΗ , ΠΛ. ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ, ΑΙΓΑΛΕΩ . ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΟΥ 54-56, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ . ΖΩΣΙΜΑΔΩΝ 46, ΠΕΙΡΑΙΑΣ | ΧΡΙΣΤΑΚΗΣ • ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 10-12, ΑΘΗΝΑ  | EX  LIBRIS • ΣΟΛΩΜΟΥ 4-6, ΑΘΗΝΑ | LIBRO • ΠΑΤΡ. ΙΩΑΚΕΙΜ 8, ΚΟΛΩΝΑΚΙ | PAPER TOWN • ΛΕΩΦ. ΚΗΦΙΣΙΑΣ 135 & ΛΑΜΨΑ 1, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ  

          ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΑΝΙΚΟΥΛΑ Ε.Δ.- Ι.ΑΛΕΞΙΚΟΣ ΟΕ • ΔΗΜ.ΓΟΥΝΑΡΗ 44 | ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΖΗΤΡΟΣ) • ΠΛΑΤΩΝΟΣ 2 | ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ • ΣΕΡ. ΤΣΑΚΜΑΝΗ 11, ΛΑΓΚΑΔΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | ΔΙΟΝ • ΦΙΛ. ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ 39 | ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ • ΕΘΝ.ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΣ 131 . ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ | ΙΑΝΟΣ • ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ 7, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ 24, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ . ΜΑΡΤΙΟΥ 45, ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΕΩΣ 57 . ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΒΟΓΑΤΣΙΚΟΥ 14 | ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ • ΝΙΚΗΣ 3 | ΡΑΓΙΑΣ • ΕΡΜΟΥ 44 | ΤΡΕΥΛΑ • ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ 55, ΠΕΡΑΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | HIPPO • ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ 4, ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

          ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ
ΛΕΣΧΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ • ΑΒ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ 2, ΑΓΡΙΝΙΟ | ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ • ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΥ 50, ΑΓΡΙΝΙΟ | ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ • Ε.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 49-Ι.ΚΑΒΥΡΗ 4, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ | ΣΙΣΜΑΝΙΔΗΣ • ΜΑΚΡΗΣ 20, Ν.ΧΙΛΗ,  ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ | ΕΚ ΠΡΟΟΙΜΙΟΥ • ΝΙΚΗΤΑΡΑ 15, ΑΡΓΟΣ | ΣΥΜΒΟΛΗ • ΠΛΑΤΕΙΑ ΛΟΧΑΓΟΥ ΠΑΣΣΙΑ, ΑΡΙΔΑΙΑ | ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ • ΤΕΜΠΕΣΙΝΑΣ & ΚΟΝΙΤΣΗΣ 15, ΒΕΡΟΙΑ | ΗΡΙΔΑΝΟΣ • 2ας ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 64, ΒΟΛΟΣ | ΠΕΝΝΑ • ΣΠ. ΣΠΥΡΙΔΗ 21, ΒΟΛΟΣ | ΓΡΑΜΜΑΤΑ • ΕΘΝ. ΑΓΩΝΩΝ 51, Ν. ΙΩΝΙΑ, ΒΟΛΟΣ | ΤΖΙΟΓΚΙΔΟΥ • ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 96, ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ | ΠΑΤΣΗΣ • ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 6, ΔΡΑΜΑ | ΝΕΦΕΛΗ • ΕΓΝΑΤΙΑ 29, ΕΔΕΣΣΑ | ΚΑΛΤΣΑ • ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ 10, ΕΔΕΣΣΑ | ΧΑΡΤΕΞ • ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 111, ΙΩΑΝΝΙΝΑ | ΣΙΑΜΑΝΤΑΣ • ΟΜΟΝΟΙΑΣ 133, ΚΑΒΑΛΑ | ΤΟΛΟΥΔΗΣ • ΟΜΟΝΟΙΑΣ 46, ΚΑΒΑΛΑ | ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ • ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΥ 89, ΚΑΛΑΜΑΤΑ | ΚΟΥΡΚΑΚΗΣ • ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ 31Α, ΚΑΡΔΙΤΣΑ | ΜΑΝΟΥ • Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 11, ΚΑΣΤΟΡΙΑ | ΜΑΤΙ • ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΟΣ 2, ΚΑΤΕΡΙΝΗ | ΜΟΥΣΤΑΚΗ • ΔΗΜ. ΚΑΒΒΑΔΑ 16, ΚΕΡΚΥΡΑ | ΕΠΙΛΟΓΕΣ • ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ 5, ΚΙΛΚΙΣ | ΠΑΠΥΡΟΣ • 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1, ΚΟΖΑΝΗ | ΕΚΛΟΓΗ • ΘΗΣΕΩΣ 1, ΚΟΜΟΤΗΝΗ | ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ • ΠΥΛΑΡΙΝΟΥ 61, ΚΟΡΙΝΘΟΣ  | ΔΟΚΙΜΑΚΗΣ • ΤΑΓΜ. ΤΖΟΥΛΑΚΗ 8, ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ | ΚΟΚΚΙΝΟΥ • ΕΒΑΝΣ 56-58, ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ | ΠΕΡΙΣΥΝΑΚΗ • ΚΑΝΤΑΝΟΛΕΟΝΤΟΣ 13, ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ | ΣΠΟΥΔΗ • ΠΡΕΒΕΛΑΚΗ 17, ΡΕΘΥΜΝΟ ΚΡΗΤΗΣ | ΛΕΞΙΣ • ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛ 59, ΡΕΘΥΜΝΟ ΚΡΗΤΗΣ | ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ • ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΣΑΡΕΙΔΑΚΗΣ • ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΣΧΗΜΑ • ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ  38, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΒΙΒΛΙΕΜΠΟΡΙΚΗ • ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΔΩΝ 14, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΚΑΛΑΙΤΖΑΚΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ • ΤΣΟΥΔΕΡΩΝ  31, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΜΑΡΚΑΚΗΣ • ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 10, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ • ΜΥΛΩΝΟΓΙΑΝΝΗ 31, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΞΕΡΟΓΙΑΝΝΑΚΗ • ΚΟΡΑΚΑ 32, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΠΕΤΡΑΚΗ • ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ ΓΙΑΝΝΑΡΗ  68, ΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ  | ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ • ΚΟΡΥΤΣΑΣ & ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ, ΚΩΣ | ΕΠΙΠΕΔΟ • ΑΒΕΡΩΦ 5, ΛΑΜΙΑ | ΠΑΠΑΝΑΓΝΟΥ • ΑΒΕΡΩΦ 5, ΛΑΜΙΑ | ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ • ΠΕΣ. ΜΑΧΗΤΩΝ 47, ΛΕΙΒΑΔΙΑ | ΤΣΙΡΙΜΠΑΣΗΣ • ΜΕΛΑ 134, ΛΕΥΚΑΔΑ | ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΩΛΑ • ΜΥΚΟΝΟΣ | ΧΑΤΖΗΔΑΝΙΗΛ Ι. ΚΛΕΙΩ • ΕΡΜΟΥ 19Β, ΜΥΤΙΛΗΝΗ | ΑΡΤΙΟΝ • 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 31, ΝΑΥΠΛΙΟ | ΣΠΑΝΙΔΗΣ • ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ-ΠΛΑΤΩΝΟΣ 11, ΞΑΝΘΗ | ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ • ΑΓ.ΘΕΟΔΩΡΩΝ 95, ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ | ΠΟΛΥΧΡΩΜΟ • ΠΑΡΟΙΚΙΑ, ΠΑΡΟΣ | ΛΕΞΙΣ • ΚΟΡΙΝΘΟΥ 352, ΠΑΤΡΑ | ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΥ • ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΥ 32, ΠΑΤΡΑ | ΨΥΧΟΓΙΟΣ - ΓΙΑΝΝΙΟΥ Χ. & ΣΙΑ Ο.Ε. “LE • ΜΑΙΖΩΝΟΣ 38-40, ΠΑΤΡΑ | ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ • ΓΕΡΟΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ 31, ΠΑΤΡΑ | ΠΡΟΤΥΠΟ  • ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 84, ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟ ΚΙΛΚΙΣ | ΝΤΑΛΑΜΑΓΚΑΣ • ΛΕΩΦ. ΕΙΡΗΝΗΣ 39, ΠΡΕΒΕΖΑ | ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ • 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 48, ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ | LEXIS • ΜΙΑΟΥΛΗ 3, ΠΥΡΓΟΣ ΗΛΕΙΑΣ | ΚΑΒΑΛΙΕΡΟΣ • ΧΕΙΜΑΡΑΣ 14, ΡΟΔΟΣ | ΦΩΤΙΟΥ • ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ 41, ΣΕΡΡΕΣ | ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ • ΜΥΣΩΝΟΣ  72, ΣΗΤΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΤΣΙΚΑΛΑΚΗ • ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ 25, ΣΗΤΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ | ΕΡΜΗΣ • ΕΘΝΑΡΧΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 24, ΣΟΥΔΑ ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ | ΕΠΙΛΟΓΗ • ΙΑΚΩΒΑΚΗ 5, ΤΡΙΚΑΛΑ | ΤΣΙΟΠΕΛΑΚΟΣ • ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ 15, ΤΡΙΚΑΛΑ | ΩΡΑ • ΟΥΑΣΙΓΚΤΩΝ 21, ΤΡΙΠΟΛΗ | ΠΑΠΑΝΕΣΤΩΡΑΣ • ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 49, ΦΛΩΡΙΝΑ | ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ • ΠΑΡΟΔΟΣ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑΣ, ΧΑΛΚΙΔΑ  | ΠΑΠΥΡΟΣ • ΑΠΛΩΤΑΡΙΑΣ 44, ΧΙΟΣ | ΣΥΡΙΩΔΗ • ΑΠΛΩΤΑΡΙΑΣ 34, ΧΙΟΣ | ΠΑΙΔΕΙΑ-ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ • ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 6-8, ΚΑΡΔΙΤΣΑ . ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ 12, ΛΑΡΙΣΑ . ΚΑΝΑΡΗ 11, ΛΑΡΙΣΑ . ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 6, ΛΑΡΙΣΑ . ΚΑΝΑΡΗ 12, ΛΑΡΙΣΑ

          ΔΙΣΚΟΠΩΛΕΙΑ
PATSIS MUSIC WORLD • Πανεπιστημιου & 28 Οκτωβριου, ΑΘΗΝΑ | ROCK N ROLL CIRCUS • Σινα 21, ΑΘΗΝΑ | LA SI DO • Ομηρου 49, Ν. ΣΜΥΡΝΗ | MUSIC HOUSE  • ΣαλαμινοΣ 36, ΑΧΑΡΝΑΙ

          CAFΙ
Σε 420 cafι και παιδότοπους (ΑΙΓΛΗ CAFΙ • FLOCAFE • HAGEEN DAΖ • PALMIE BISTRO κ.ά.) σε όλη την Ελλάδα από την εταιρεία Plan & Fun καθώς και σε επιλεγμένα bars και bar-restaurants.


Στα καταστήματα της αλυσίδας Seven Video Net. 90 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

          ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ - ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ
ΜΙΚΡΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ • ΠΛ. ΑΣΩΜΑΤΩΝ 7, ΘΗΣΕΙΟ | ΦΟΥΡΝΟΣ • ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗ 168, ΑΘΗΝΑ | CLIPART • ΜΠΟΤΑΣΗ 6, ΑΘΗΝΑ



Lexima.gr - Τα κείμενα αποτελούν απόψεις και θέσεις των συντακτών τους.