Λέξημα / Συνεντεύξεις / Γιώργος ΔενδρινόςΑνώνυμος επισκέπτης
Συνεντεύξεις Νεότερο Παλαιότερο
'Αρθρο #561 | Αποστολή από ISIDOROS |
   Δευ 18 Ιούλ 2005 
Γιώργος Δενδρινός
Όλα όσα αναφέρω είναι γεγονότα. Επιδίωκα να μεταφέρω την εικόνα και την ατμόσφαιρα της εποχής της Μεταπολεμικής Ελλάδας.
«Σάμαλι και κώκ» ονομάζεται το νέο βιβλίο του Γιώργου Δενδρινού που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2005 απ' τις εκδόσεις Κέδρος και ήδη βρίσκεται στην 4η έκδοση (παρουσίαση του θα συναντήσετε στην στήλη των βιβλιοπαρουσιάσεων). Με αφορμή την κυκλοφορία του συναντηθήκαμε με τον κύριο Δενδρινό για μια συνέντευξη, που τελικά εξελίχτηκε σε μια πολύ ανθρώπινη κουβέντα, όπως πολύ ανθρώπινο είναι και το βιβλίο του.

Σε ποιο βαθμό το βιβλίο σας περιέχει αυτοβιογραφικά στοιχεία;

Είναι 100%. Απλώς έχουν συμπτυχθεί οι χαρακτήρες δύο, τρεις σε έναν και χρονολογικά μπορεί να μην συμπίπτουν τα γεγονότα κατά ένα, δύο ή τρία χρόνια.

Είναι πολύ ενδιαφέρον το στοιχείο της αφήγησης γεγονότων της δεκαετίας '50 και '60 που είναι άγνωστα σε νεότερες γενιές με έναν αυτοσαρκαστικό τρόπο που δεν κουράζει.

Έτσι λένε. Παρ' όλα αυτά δεν είναι νοσταλγικό. Γίνεται μια καταγραφή των πραγμάτων όπως ήταν, με τα καλά τους και τα άσχημα τους. Είναι μια εικόνα της Μεταπολεμικής Ελλάδας, καταγράφοντας τις διηγήσεις των δικών μου,  έτσι ώστε να δείξω την αλλαγή που έγινε την εποχή εκείνη , της φτώχιας που υπήρχε πολύ έντονη, την αλλαγή τοπίου και εν τέλει την αλλαγή της περιοχής που από αγροτική αστικοποιήθηκε άναρχα. Το εκπληκτικό είναι ότι συνέβησαν δίπλα από την Αθήνα, δεκατρία χιλιόμετρα από την Ομόνοια.

Ποια ανάγκη ή αιτία σας οδήγησε στην συγγραφή του βιβλίου;

Δύο πράγματα θα έλεγα. Το πρώτο είναι το ένστικτο. Όλα τα αυτοβιογραφικά και γενικότερα η βιωματική λογοτεχνία είναι καθαρά ένστικτο. Κάποια στιγμή ξεκινάς να γράφεις. Το δεύτερο είναι ότι είχα λόγους, αναφέροντας στην αρχή του βιβλίου ότι χάθηκε το μέρος. Ήτανε μια κυψέλη από μαγαζάκια που είχαν σχηματιστεί εξαιτίας της ανάπτυξης των σανατορίων, που μαράζωσαν αργότερα λόγω της αστικοποίησης και κυρίως καταστράφηκαν με την έλευση της Αττικής Οδού. Το έναυσμα για να ξεκινήσω την συγγραφή ήταν η ανακάλυψη της αρχαίας εκκλησιάς της Φραγκοκλησιάς. Αυτό αποτελεί και το καλύτερο μου κεφάλαιο.

Υπάρχουν  πολλά στοιχεία μυθοπλασίας στην αφήγηση σας;

Όλα όσα αναφέρω είναι γεγονότα. Απλώς υπάρχει σύμπτυξη χαρακτήρων δηλ. ένας χαρακτήρας μπορεί να είναι τέσσερις μαζί. Δεν υπάρχει λόγος να ενοχλείς κάποιον όταν μπορείς να μεταφέρεις την εικόνα άριστα χωρίς να τον παρουσιάζεις. Από την άλλη μεριά αναφέροντας π.χ. το βιβλιοπωλείο Ευριπίδη, τους κινηματογράφους του Χαλανδρίου δίνω ένα γεωγραφικό στίγμα ανώδυνα. Δεν επιδίωκα να έχει μεγάλη ιστορική σημασία, αλλά να μεταφέρει την εικόνα και την ατμόσφαιρα της εποχής της Μεταπολεμικής Ελλάδας.      

Ποια είναι η σχέση σας με τις αναμνήσεις και τον χρόνο και αν κρατούσατε κάποιο ημερολόγιο ή ήταν από μνήμης αυτά που αφηγείστε;

Πολλοί με ρωτάνε που τα θυμάσαι. Την παιδική μου ηλικία μπορώ να την περιγράψω από τις πρώτες αναμνήσεις που ξεκινάνε στην ηλικία των τριών ετών. Θυμάμαι τα πάντα μέχρι την ηλικία των δεκαεννιά και είκοσι. Ίσως έχω παρατηρητικότητα μεγάλη. Ορισμένα πράγματα τα έχω συζητήσει με την μητέρα μου, ενώ άλλα τα έχω επεξεργαστεί διαβάζοντας σχετικά και κάνοντας ιστορική έρευνα. Ορισμένα στηρίχτηκαν στις διηγήσεις της γιαγιάς μου.

Πέρα από ιστορικά βιβλία διαβάζετε γενικότερα λογοτεχνία;

Όχι τόσο πολύ. Λόγω επαγγελματικής ενασχόλησης, άλλα και γιατί μου αρέσει πολύ ο χώρος των εικαστικών. Ασχολούμαι με αρχιτεκτονική και ζωγραφίζω αρκετά. Έχω πάρα πολλούς φίλους που ασχολούνται με το λογοτεχνικό χώρο.

Το προσωπικό σας ύφος είναι έντονο στο βιβλίο. Ακολουθήσατε κάποια συγκεκριμένη μέθοδο συγγραφής;

Γράφω σαν να πρόκειται για ιατρικό κείμενο. Ο ιατρικός, γραπτός λόγος γράφεται με συγκεκριμένο τρόπο, σπονδυλωτά: εισαγωγή, υλικό, συμπεράσματα. Δεν άρχισα να γράφω συνεχόμενα απ' την αρχή ως το τέλος. Έγραφα ένα-ένα τα κεφάλαια φτιάχνοντας φάκελο για το καθένα. Ακολούθησε μετά ένα είδος μοντάζ, με ανάπτυξη και αφαίρεση μια και το υλικό ήταν διπλάσιο. Χρησιμοποιώ λόγο περιεκτικό, με μικρές προτάσεις, χωρίς πλατειάσεις.

Το βιβλίο σας τιτλοφορείται «Σάμαλι και κώκ». Πως προέκυψε ο τίτλος;

Έχει πολλές έννοιες. Η γεύση είναι μια από τις ισχυρότερες αισθήσεις που προκαλούν ανάμνηση. Η γεύση του σάμαλι θυμίζει την εποχή εκείνη. Ήταν το γλυκό του γηπέδου, της αλάνας, του θερινούς σινεμά. Από την άλλη μεριά το κωκ είναι πιο ευρωπαϊκό, πιο σικ γλυκό. Κατά αυτή την έννοια τα συγκεκριμένα γλυκά παραπέμπουν στην εποχή εκείνη.

Πιστεύετε ότι το εξώφυλλο ενός βιβλίου μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση του και επακόλουθα στην εμπορική επιτυχία;

Σίγουρα. Ο τίτλος και το εξώφυλλο δημιουργούν ένα ενδιαφέρον πριν ανοίξεις ένα βιβλίο. Τα βιβλία πιστεύω πωλούνται στόμα με στόμα. Είναι βέβαια και πολλά βιβλία που σημειώνουν πωλήσεις επειδή έχουν σχέση με τηλεόραση, με σίριαλ κ.τ.λ. Έμενα δεν με ενδιέφερε το πόσο θα πουλήσει. Είναι ωραίο βέβαια που πουλάει, αλλά κυρίως με ενδιέφερε να γίνει αποδεκτό και να διαβαστεί από ανθρώπους που ασχολούνται με τη λογοτεχνία.

Ποια τα μελλοντικά σας συγγραφικά πλάνα;

Έχω σημειώσεις για δυο, τρία πράγματα που πρέπει να επεξεργαστώ πάντα στο κομμάτι του αυτοβιογραφικού και της λογοτεχνίας που αποκαλείται βιωματική.

Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι κάθε επιτυχία


Σιδέρης Ντιούδης
Για το www.lexima.gr

Lexima.gr - Τα κείμενα αποτελούν απόψεις και θέσεις των συντακτών τους.