Λέξημα / Ποίηση / Γη των απουσιώνΑνώνυμος επισκέπτης
Ποίηση Νεότερο Παλαιότερο
'Αρθρο #204 | Αποστολή από marka13 |
   Δευ 28 Ιούν 2004 
Κυριακος Σφέτσας - Κική Δημουλά
Γη των απουσιών
Χωρίς εξώφυλλο
Γη των απουσιών-Ένα μουσικό ταξίδι από τον Κυριάκο Σφέτσα σε ποίηση Κικής Δημουλά (Ερμηνεία ποιημάτων:Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου)
Κατ΄ εξαίρεσιν αυτή τη φορά θα παρουσιαστεί ένα cd με ποίηση και μουσική, αντί βιβλίου.

Όταν η ποίηση της Κικής Δημουλά, ντύνεται με τη μουσική του Κυριάκου Σφέτσα, το αποτέλεσμα δεν μπορεί, παρά να είναι ένα γοητευτικό ταξίδι, με τη μέγιστη συγκινησιακή φόρτιση, που μπορεί να επιτευχθεί. Αυτή ήταν εξάλλου η επιθυμία του Κυριάκου Σφέτσα, όταν γοητευμένος από την ποίηση της Κικής Δημουλά, αποφάσισε να επιχειρήσει τη συνεύρεση ποίησης και μουσικής.

Το cd «Γη απουσιών», που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2004 από τη Sony Music, ήταν μια αναμενόμενα υπέροχη δουλεία. Ο Κυριάκος Σφέτσας, ένας μουσικός με πλούσιο μουσικό παρελθόν και αποδεδειγμένες μουσικές ικανότητες, δεν είχε στόχο απλώς να επενδύσει μουσικά κάποια ποιήματα της Κικής Δημουλά. Ο στόχος του ήταν ένα έργο ισοτιμιών ανάμεσα σε ποίηση και μουσική, επιτυγχάνοντας τη δημιουργία ενός καινούργιου πνευματικού έργου, από δύο άλλα πολυσύνθετα υλικά.

Η μουσική του Κυριάκου Σφέτσα, αποδίδει με τα διάφορα μουσικά όργανα που χρησιμοποιεί, το ρομαντισμό του χθες με τα μαντολίνα, τη μπλουζ μοναχική διάθεση με την τρομπέτα, το λυρισμό και τη σαγήνη με το βιολοντσέλο, τη γλώσσα του σήμερα με τα κρουστά, ενώ το πιάνο το μπάσο και οι κιθάρες, στηρίζουν αναλόγως της πλοκής, την ποιητική ροή του έργου. Η κοριτσίστικη χορωδία αποδίδει ως μυστικό τραγούδι, τους ελάχιστους στίχους συμπύκνωσης, αποκορύφωσης, ή υπαινιγμού που μελοποιήθηκαν, κατά το πρότυπο των σχόλιων του χορού στην αρχαία τραγωδία.

Τέλος ειδική μνεία πρέπει να γίνει στην Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, που με την καθοριστική και υψηλού ήθους ερμηνεία της, έδωσε ζωή στους στίχους, χωρίς εξεζητημένες, κατά παραγγελία συγκινησιακές φορτίσεις, καθώς και στην Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Δήμου Πατρέων,  που με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Θανάση Τσιπινάκη, έκανε μια άψογη μουσική εκτέλεση.

Ακούγοντας κάποιος τη «Γη των απουσιών», πλημμυρίζεται από συναισθήματα, χωρίς να είναι σίγουρος αν αυτά προκλήθηκαν από το λόγο, ή τη μουσική. Προσπαθώντας δε κάποιος να επικεντρωθεί, είτε μόνο στη μουσική, είτε μόνο στους στίχους, θα διαπιστώσει ότι είναι πολύ δύσκολο και ότι συμβαδίζουν συμπληρώνοντας  το ένα την ύπαρξη του άλλου, όπως ακριβώς ήταν το ζητούμενο.

Εξ΄ άλλου ο Κυριάκος Σφέτσας έχει μαθητεύσει δίπλα σε ιερά τέρατα της μουσικής, όπως ο Μαξ Ντώυτς, ο Χατζιδάκις, ο Ξενάκης κλπ. και μας έχει συνηθίσει στην επίτευξη δύσκολων στόχων. Νομίζω λοιπόν, πως και αυτή του η προσπάθεια, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και δικαίως η Κική Δημουλά θεωρεί τη δουλειά του, «Σπουδαία δουλειά».

Τα ποιήματα που επιλέχθηκαν γι΄ αυτό το μουσικό ταξίδι και έγιναν οκτώ μουσικά θέματα είναι:
1.Από τη συλλογή <<Επί τα ίχνη>> (1963) τα:
Ανάδειξις
Επιρροές
Κυριακή απόγευμα
Και ένδυμα ουκ έχω ίνα εισέλθω εν αυτώ

2.Από τη συλλογή <<Ερήμην>> (1958) τα:
Ερήμην
Παρανομίες

3.Από τη συλλογή <<Το λίγο του κόσμου>> (1971)
Γη απουσιών

4.Από τη συλλογή <<Επί τα ίχνη>> (1963)
Ars Gratiae Artis
Δύο μικρά ποιήματα για ένα αίνιγμα και ένα δρόμο
ι.Για σένα στις επιθυμίες μου
ιι.Πλατιά που ήταν η Σταδίου
Υπό Φθινόπωρον
ι.Σκηνή σε πάρκο με άγαλμα
Επί τα αυτά

5.Από τη συλλογή <<Το λίγο του κόσμου>> (1971)
Πέρασα

6.Από τη συλλογή <<Το τελευταίο σώμα μου>> (1981)
Η αποδυνάμωση

7.Από τη συλλογή <<Επί τα ίχνη>> (1963)
Και ένδυμα ουκ έχω ίνα εισέλθω εν αυτώ
ιv.Στα μάτια του

Από τη συλλογή <<Έρεβος>> (1956)
Γράμμα
Παράκλησις

8.Από τη συλλογή <<Το τελευταίο σώμα μου>> (1981)
Ακαιρία



Για το lexima.gr
Μαργαρίτα Καρλαύτη

Lexima.gr - Τα κείμενα αποτελούν απόψεις και θέσεις των συντακτών τους.